Skip to content
oktober 25, 2011 / Nynke Bos

Steve Jobs University: mobile learning report

Een jaarlijkse terugkerende sessie op Educause is die van de Steve Jobs Abilene Christian University. In 2008 zijn zij gestart om iPhones en iPods (later aangevuld met de iPad) te verspreiden onder hun studenten. Lag in eerste instantie de nadruk nog op het ontwikkelen van kekke appjes (Bekijk ook onderstaande video, met Petje Pietamientje op front row), de laatste tijd komt de nadruk steeds meer te liggen op het implementeren van ‘mobile learning’ in het onderwijs en het onderzoeken hoe dit ‘mobile learning’ het onderwijs zelf heeft verandert: de verschuiving van ‘anytime, anyplace, anywhere’ naar ‘all the time, everywhere’.

In het kort heeft Abilene Christian University (ACU) een verschuiving opgemerkt in vier aspecten van het onderwijs:

  1. Formeel leren
  2. Informeel leren
  3. ICT geletterdheid (literacy)
  4. Autoriteit binnen de klaslokaal

Formeel leren

Binnen de ACU is een ‘blended learning’ model ontwikkeld met de nadruk op mobiel leren: Mobile Enhanced Inquiry-Based Learning (MEIBL). Op de website MEIBL.org is veel informatie te vinden over dit model en de toepassing ervan.

Informeel leren

Bij het informeel leren van studenten vond de grootste verschuiving plaatst sinds de introductie van de IApparaten op de universiteit. Vooral de IPad speelt hierbij een centrale rol: deze wordt vaker gebruikt gedurende de dag, terwijl andere apparaten vooral een piek in het gebruik laten zien rondom de lesuren. Een overzicht van de onderzoeken omtrent het gebruik van de IPad in het onderwijs en informeel leren is te vinden via: http://www.acu.edu/technology/mobilelearning/research/ipad-studies.html

Literacy

Studenten ontdekten tijdens het onderwijs ook zelf toepassingen welke weer gebruikt werden in het onderwijs, zoals bijvoorbeeld de camera. Verder werkte de universiteit ook aan zogenaamde boekenapps, welke beschikbaar komen voor studenten voor slechts 5 dollar. Deze bestaat uit teksten, video, quizzen en ander multimediaal materiaal. Hierover is meer te lezen in het jaarlijkse rapport dat ACU jaarlijks uitgeeft.

Autoriteit binnen het klaslokaal

Net zoals bij alle vormen van actief leren, verschuift de rol van docent van louter kennisoverdracht naar coach, begeleider en moderator. Alle kennis die een student tot zich moet nemen gedurende een course, zit immers in de IPad.


Verder wordt er binnen ACU ook een praktisch en toepasbaar onderzoek gedaan, over bijvoorbeeld de invloed van digitale teksten op leren. Hierbij valt te denken als: het omslaan van pagina’s, het scrollen binnen tekstboek applicaties.

http://www.acu.edu/technology/mobilelearning/documents/research/effects-of-technology-on-learning.pdf

Kortom: veel nieuws, veel inzichten en toch maar een kleine blog bijdrage. Dit komt omdat er op de site van ACU meer dan genoeg informatie te vinden is. Een kort overzicht.

We are great, we’re doing great and next year even better!
Hoewel het verhaal van ACU al jaren interessant is, kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat het al drie jaar lang een grote goed nieuws show is. Als de invloed van de mobiele apparaten in het onderwijs werkelijk zo groot als ACU ons doet geloven, waarom is een brede implementatie (in zowel US als NL) dan nog uitgebleven?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: