Skip to content
oktober 20, 2011 / surfedu

Je mist meer dan je meemaakt (maar dat is niet erg)

We zijn allang begonnen, maar nu begint het echt! Al drie dagen is de studiereis naar Educause op weg, maar vandaag is de conferentie gestart. Maar al tijdens de vliegreis worden de eerste gesprekken en discussies gevoerd, die s middags en s avonds in een parkje in Philadelphia worden voortgezet. Maandag, op weg naar Lancester waar de Amish leven, praat ik met Leon Raijmann van de UvA. Bij de UvA gebeurt er veel op het gebied van digitaal toetsen, er is veel ervaring opgedaan, er worden veel stappen gezet. Een programma als Toetsing en Toetsgestuurd leren kan een rol spelen in het delen van kennis, bijvoorbeeld door het delen van beleidsplannen van instellingen op het gebied van toetsen. En door kennis te bundelen, waar moet je op letten als je beleid gaat maken, en gaat uitvoeren, hoe kan je leren van de ervaringen van instellingen die al verder zijn? Een vraag die Leon in het kader van de toetsinfrastructuur stelt is hoe instellingen er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat hun toetsvoorzieningen betrouwbaar zijn. De email mag er wel eens uit liggen, de leeromgeving, maar toetsen mag nooit falen. Om dat te kunnen realiseren, op een veilige manier, zou samenwerking kunnen lonen. Waarbij hij direct opmerkt dat het belang van het gebruik van standaarden daarmee alleen maar groter wordt.
Tijdens de lunch spreek ik met Arjen Kuik van Stoas, de leverancier van QuestionMark Perception, en over hun dienstverlening aan de instellingen. s Avonds spreken Anand, Pim en ik over de rol die SURFdiensten zou kunnen spelen in het programma Toetsing en Toetsgestuurd Leren. Daar moeten we met Alfred nog eens verder over spreken.
De volgende ochtend start met discussies over Open, open access publicaties, open leermateriaal, de discussie in NRC die gevoerd wordt naar aanleiding van NWO’s statement dat onderzoeksdata van door NWO gefinancierd onderzoek van NWO zou moeten zijn. Grappig om te zien hoe in die discussie de perspectieven van SURFdiensten, SURFnet en SURFfoundation zinvol samen komen.

Je mist meer dan je meemaakt, zei Martin Bril al (helemaal niet erg, zei hij ook), en dat geldt zeker voor Educause. Uit het enorme aanbod van sessies is het lastig keuzes maken. Mijn keuze van vandaag bracht me de flamboyante oproep van Seth Godin om kunstenaar te zijn, om dingen te bedenken die nog niet eerder bedacht zijn, wegen in te slaan die nog niet bewandeld zijn, om het verschil te maken. `De definitie van massa is gemiddeld’. Linda Cureton, CIO van NASA deelt haar noties over innovatie, en wat is er voor nodig is om innovatie te stimuleren en te ondersteunen. If you don’t change, you die, verandering is nodig om te kunnen blijven bestaan. Maar innovatie draait niet alleen om creativiteit, het gaat ook om discipline. Je kan niet voorspellen wat gaat werken, maar je moet wel bezig blijven met proberen.

Omdat ik al een tijd rondloop met de wens van een jaarlijks onderzoek naar het gebruik van ICT in het hoger onderwijs, ga ik naar de sessie waarin de ECAR Student Survey resultaten worden gepresenteerd. ECAR doet onderzoek naar het gebruik van it van studenten colleges en universiteiten en hun wensen en verwachtingen. Ik ben benieuwd welke vragen zij stellen, en hoe zij het onderzoek uitvoeren. ECAR publiceert een nationaal rapport, de afzonderlijke instellingen krijgen de ruwe data van hun eigen studenten en inzicht in hoe zij zich verhouden tot het gemiddelde. De resultaten zijn in infographics weergegeven.
Studenten worden gevraagd welke devices zij gebruiken en bezitten, van welke software zij gebruik maken, voor welke programma’s zij onvoldoende kennis hebben om er goed gebruik van te kunnen maken, wat de frequentie is van het gebruik van bijvoorbeeld email, sms, facebook etc, en waarvoor zij hun smartphones voor gebruiken binnen het onderwijs.
Studenten vinden laptops, WIFI, thumdrives en printers het meest waardevol. Tekstverwerking, email en presentatiesoftware staan in de top 3, daarna de leeromgeving en de website van de instelling/bibliotheek/opleiding. De “traditionele” devices en programma’s scoren hoog, zowel in bezit als in belang dat er aan gehecht wordt. Maar 22% vindt dat hun instelling effectief gebruik maakt van technologie.
Er is een sectie met wishlists, wat willen studenten dat hun docenten vaker gebruiken (email, Leeromgeving!) Ik ben benieuwd of ECAR dit soort onderzoeken ook uitvoert onder docenten en onderzoekers. In het kader van kwaliteitszorg worden dit soort onderzoeken ongetwijfeld door individuele instellingen uitgevoerd, maar een landelijk onderzoek dat ook inzicht geeft in de ontwikkelingen op de thema’s waar instellingen binnen SURF gezamenlijk aan werken zou ook een belangrijke meerwaarde kunnen hebben voor de inrichting van innovatieprogramma’s. Interessant om eens met Eden Dahlstrom van ECAR over door te praten.

Daarnaast volg ik twee sessie over Learning Analytics. Het Platform ICT en Onderwijs is een verkenning gestart om de mogelijkheden van Learning Analytics te onderzoeken. De presentatie van John Campbell over het Signals project van Purdue University, een vroeg voorbeeld van Learning Analytics, is heel concreet. Het initiatief is 10 jaar geleden ontstaan uit de vraag: hoe kan IT een strategische impact hebben op het onderwijs? Het project is gericht op het identificeren van risicostudenten op basis van de analyse van data, zodat docenten (en studenten) actie kunnen ondernemen. Dat gebeurt door, op basis analyse van gegevens uit Blackboard, studieresultaten en andere gegevens, studenten een simpel stoplichtsignaal te sturen, met een persoonlijk bericht van de docent. Sinds ze daar in 2007 mee zijn begonnen, is dat binnen 80 met name grootschalige cursussen met veel studenten ingezet (juist in grote groepen is het lastig risicostudenten te identificeren), zijn er 115 docenten bij betrokken, en 17.000 studenten. Komend jaar willen ze opschalen, naar 20.000 studenten per semester. Ik blijf het een fantastisch project vinden, en geloof dat Learning Analytics een fantastisch voorbeeld kan zijn van de strategische impact die ICT op het onderwijs kan heben. Ik vind de resultaten echt stunning. Het rendement van een cursus statstiek, een voor veel studenten verplicht vak, is met 26% gestegen. Ook de resultaten zijn hoger, 11% meer A’s en B’s dan voorheen. De rendementen van een cohort na vier jaar zijn hoger, de uitval is met 24% teruggebracht.
Mooi, promising, maar niet eenvoudig. Om goede analyses te maken wil je verschillende data combineren, data met verschillende eigenaren, die verschillende processen en procedures hebben. Voor het schrijven van de algoritmes en de analyse van data heb je specifieke kennis nodig, en het is voor een onderwijsinstelling lastig concurreren met de commerciële markt. Hoe leid je een eigen team met de benodigde expertise op?
Zowel docenten als studenten zijn erg positief over de resultaten. Het projectteam had veel weerstand van studenten verwacht tegen het gebruik van hun gegevens: Big Brother is watching you, maar dat was niet aan de orde. Ze ervaren de monitoring juist als de kick in the back die ze nodig hebben. Wat wel aan de orde was, was de vrees van docenten dat de gegevens gebruikt zouden worden voor het beoordelen van hun prestaties.
Mark Milliron van de Bill&Melinda Gates Foundation houdt een algemeen verhaal over de mogelijkheden van Learning Analytics, en de mogelijkheden om daamee het onderwijs te verbeteren. Hij gaat onder andere in op het Flip model: docenten vragen studenten om thuis weblectures te bekijken, colleges worden besteed aan het samen oefenen van de stof. Make time with students precious.

Ik zie er naar uit de instellingen in onze verkenning uit te nodigen om na te denken welke vragen zij met behulp van Learning Analytics zouden willen beantwoorden, en welke data zij daarvoor zouden willen en kunnen gebruiken.

Christien Bok

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: