Skip to content
oktober 19, 2011 / hpworkblog

Presentatie SURFconext

HPWaar moet ik beginnen? Laat ik maar ‘ns beginnen met mezelf voor te stellen aangezien ik niet in het smoelenboek van de SURF studiereis sta. Ik ben Hans-Peter Ligthart en ik werk sinds augustus dit jaar bij SURFdiensten als Business Development Manager SURFconext. Ik richt me op de ontwikkeling van Cloud diensten in het portfolio van SURFdiensten en SURFspot.
Zondag stond ik met een kleine 30 reisgenoten op Schiphol voor vertrek naar Educause, Philadelphia. Door mijn late aanmelding kon ik niet meer mee met de studiereis en heb ik hotel (” I am a couple of blocks down the road”) en vlucht appart moeten boeken. Toch probeer ik zoveel mogelijk bij de groep aan te sluiten.
Een flink aantal deelnemers aan de studiereis heb ik al gesproken en de komende dagen hoop ik met iedereen van gedachten te kunnen wisselen over SURFconext en Cloud services.

Op Educause probeer ik zoveel mogelijk te leren over de inzet van cloud diensten binnen het onderwijs. Ook wil ik wat sessies over de inzet van social media bijwonen en wie weet pik ik nog wat nieuwe trends op en ontdek ik nieuwe leveranciers in de start-up ally.Room201
Mijn eerste meeting tijdens Educause was de Software Licensing Issues Constituent group meeting. In deze meeting heb ik zelf een presentatie gegeven over SURFconext. Bij Software as a Service (Saas Cloud) spelen andere licensing issues dan bij de ‘gewone’ software. De meeting werd bijgewoond door ongeveer 100 m/v en er waren nog ongeveer 50 m/v die de meeting bijwoonde via een web conference . Web conferencing is ook een mooie cloud dienst trouwens, binnenkort beschikbaar via SURFconext.
Het meest opvallende in deze meeting was dat wij vanuit Europe graag willen dat onze data i.v.m. de patriot act in Europa opgeslagen is en bij een niet Amerikaanse service provider. De Amerikaanse Universiteiten willen/moeten de garantie hebben dat de data in Amerika staat. Tot nu toe hebben ze deze garanties nog niet gekregen.
Het is leuk om een korte presentatie te geven. Het is een goede aanjager om nieuwe mensen te ontmoeten.
De rest van de meeting krijgen de leveranciers er van langs, een beetje ‘vendor bashing’.
Op de agenda van woensdag:
Like
– Expo
– Mitigating Cloud Security risks
– CIO’s perspectives of Higher Education in the cloud
– Saas or in-house decision points
– Webportals
– How secure is the Google cloud
– Communicating about the cloud

Geef een reactie

