Skip to content
oktober 19, 2011 / surfedu

Ontbijttafel idealisten

Terwijl de rest van de groep bezig is met de Amish-excursie door Philadelphia e.o. arriveer ik maandagmiddag ook ik in het hotel. Bij het binnenrijden van Philadelphia stuit ik meteen op een plein vol tenten. Hmmm,…apart! Het blijkt niet het jaarlijkse kamp van de plaatselijke scouting te zijn, maar leden van de Occupy-beweging, die  zich verzetten tegen de hebzucht van Wall Street en andere financiële instellingen.

In ons hotel & het convention center waar EDUCAUSE plaatsvindt, gaat het deze week over wereldproblemen van een heel andere orde. De conferentie is nog niet begonnen, of het gesprek bij het ontbijt met Pim (SURFdiensten), Christien (SURF) en Wilmar (UNESCO-IHE) gaat al over hoe “Open Access” mogelijk het antwoord is op de krimpende budgetten voor (wetenschappelijke) content. Verschraling van het contentaanbod ligt op de loer, en daarmee dreigt het onderwijs en onderzoek aan kwaliteit te verliezen. Dat er ‘iets’ moet veranderen is duidelijk, maar of er op korte termijn een einde komt aan de wurggreep waarin uitgevers, auteurs en instellingen elkaar houden, betwijfelen we. Open Access of niet: auteurs en uitgevers kunnen voorlopig niet zonder elkaar.

Na de ontbijtdiscussie gaat de conferentie voor mij toch echt beginnen.  Ik begin met een workshop: Joining the InCommon federation. Adel verplicht, want als productmanager van de SURFfederatie wil ik natuurlijk wel weten hoe dat aansluitproces hier in zijn werk gaat. Tijdens de sessie wordt me duidelijk dat het zo zijn voordelen heeft om uit het kleine Nederland te komen. Ik hoor dat Google Apps (nog steeds) niet is niet aangesloten op de InCommon federatie, maar wel op SURFfederatie. Hier in de USA is het ondenkbaar dat de federatie namens het hele hoger onderwijs afspraken maakt met aanbieders. Gelukkig hebben wij SURFdiensten! Als hoger onderwijs in Nederland zijn we klein genoeg om met 1 stem te spreken, maar toch groot genoeg om schaalvoordelen te behalen. Fijn om te constateren. Maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet.

In de sessie is ook aandacht voor (standaard) attribute release policies tussen instellingen en service providers, om federaties schaalbaar te houden en de aandachtspunten mbt privacy die daarbij komen kijken. De concepten zijn helder, maar in de uitvoering blijken ze vaak lastig te implementeren. Federaties zijn ooit bedacht om het voor de gebruiker simpeler te maken, maar de techniek en internationaal verschillende wet- en regelgeving maakt het wel lastig om het voor de gebruiker ook makkelijk te houden. Een uitdaging die ik herken vanuit SURFfederatie!

Hopelijk zit ik na afloop van EDUCAUSE weer vol goede ideeën om die belofte waar te maken!

Eefje van der Harst (SURFnet)

Geef een reactie

